دیوار های پیش ساخته بتنی
دیوارهای پیش ساخته بتنی
25 فروردین 1402
مزایای استفاده از قالب تونل فرم در انبوه سازی
20 اردیبهشت 1402

اجزا قالب لغزنده ( قالب لغزان ) و کارکرد آن

قالب لغزنده یا لغزان شامل اجزاء زیر میباشند

۱ – رویه قالب

۲ – پشت بندهای افقی

٣ – يوكها

۴ – عرشه یا سکوهای کار یکی یا چند تا

۵ – داربست آویز

۶ – جکهای بالابر

اینها اجزاء اصلی سیستم قالب لغزان هستند که برای یک مقطع دیوار مونتاژ میشوند این قالب بوسیله جکهای هیدرولیکی بالا میرود.

رویه قالب لغزنده


سازه هایی که دارای دیوارهای با سطوح بیرونی و داخلی هستند نیاز به دو دست رویه قالب لغزنده دارند. رویه قالب می تواند از جنس تخته ،الوار پلای وود با ضخامت ۳ اینچ که امتداد الیاف سطحی آن به صورت قائم قرار میگیرد و یا قالبهای مدولار فلزی .باشد. قالبهای فلزی دوام بیشتر و اصطکاک کمتری نسبت به قالبهای چوبی و پلای وود دارند. ارتفاع رویه قالب معمولاً بین ۱ الی ۱/۵ متر میباشد و معمولاً از ارتفاع ۱/۲ متر استفاده می شود. به منظور کاهش نیروی اصطکاک بر جدار قالب فاصلۀ پایین قالبها از یکدیگر باید به اندازه ۶/۵ میلیمتر بیشتر از بالای قالب باشد.

پشت بندهای افقی در قالب لغزنده


 رویه قالب معمولاً در هر طرف بوسیله دو ردیف کمرکش نگه داشته میشوند برای سازه هایی که دارای سطح صاف میباشند این پشت بندها می تواند از پروفیل ناودانی که به قالبها بسته یا جوش داده میشود ،باشند. برای سازه های با سطح منحنی مانند سیلوها پشت بند افقی را میتوان با استفاده از پروفیلهای نورد شده با شعاع خم مناسب تأمین نمود. پشت بندهای افقی به دلایل زیر مورد استفاده قرار میگیرند:

۱ – آنها تکیه گاه و نگاه دارنده رويه قالب در محل خود میباشند

۲ – آنها تکیه گاه سکوهای کار میباشند

۳ – آنها داربست آویز را نگاه میداند.

۴ – آنها نیروی بالابرنده را از یوک به سیستم منتقل میکنند.

۵ – آنها مانند یک تیر افقی فشار جانبی بتن را در حد فاصل دو یوک تحمل میکنند.

میلینیوم تولید کننده انواع قالب لغزنده

یوک ها درقالب لغزنده


هر یوک از یک عضو افقی عرضی متصل به جک به علاوه یک عدد ساق یوک به ازای هر یک از رویه های قالب یا پشت بندهای افقی تشکیل شده است ، بالای هر یک از ساقهای یوک به عضو عرضی متصل میباشد و انتهای پایینی به پشت بند افقی تحتانی متصل میشود

یوکها دو وظیفه به عهده دارند آنها نیروی بالا برنده را از جک به پشت بندها منتقل میکنند. همچنین ساقهای یوک باید رویه قالب را در محل خود نگاه دارند و در مقابل فشار جانبی بتن مقاومت کنند، چرا که در سیستم قالب لغزان برای حفظ فاصله قالبها و تحمل فشار جانبی نمی توان از بلت استفاده نمود.

عرشه و سکو در قالب لغزنده


عرشه یا سکوی کار معمولاً از یک تخته الوار با ضخامت ۱ اینچ (۲/۵۴cm) یا پلای وود با ضخامت اینج که بر روی تیرچه هایی قرار میگیرد تشکیل شده است. تکیه گاه تیرچه ها در انتها فقط توسط پشت بندهای افقی تأمین می.شود در مواردی که تیرچه ها نیاز به تکیه گاه های میانی داشته باشند میتوان از خرپاهای فلزی یا ،چوبی تیرچه های فلزی یا تیرهای فلزی متصل به پشت بندهای افقی استفاده نمود. اگر سازه به یک سقف یا بام ختم میشود میتوان از سکوهای کار بعنوان قالب نگاه دارنده دال بتنی بام استفاده نمود برای این منظور پینهای فولادی نوک تیزی از میان رویه قالب به داخل دیوار بتنی واقع در پشت پشت بندها کوبیده میشود و پس از آن یوکها را از قالب باز می کنند.

آویز در قالب لغزنده


داربست آویزی که در زیر قالب قرار میگیرد اجازه انجام عملیات پرداخت بر روی سطح بتن که اغلب نیاز به مقداری پرداخت (دارد را میدهد داربست های آویز باید در تراز شالوده و قبل از بتن ریزی بوسیله قلاب و سیم به قالب متصل شوند ریلهای ایمنی پس از بتن ریزی و بالا رفتن قالب به مجموعه افزوده میشوند تا فاصلهٔ آزاد کافی ایجاد نمایند این روند معمولاً بدون نیاز به متوقف ساختن موقتی عملیات بتن ریزی میسر است .

جک های قالب لغزنده


 تعداد جک برای بالا کشیدن قالب بدون اینکه تنش زیادی در جکها، یوکها و مقاطع قالب ایجاد شود کافی باشد اگر به جک بیش از ظرفیت آن بار تحمیل شود، حرکت مجموعه قالب بندی ممکن است غیر یکنواخت شود که حاصل آن انحراف سازه بتنی است. معمولاً جکها باید در فاصلهٔ ۱/۸ الی ۲/۴ متری یکدیگر در امتداد دیوار قرار گیرند. جک هیدرولیکی  یک میل جک صاف و صیقلی که انتهای تحتانی آن در داخل بتن قرار میگیرد از حفره میانی جک متصل به یوک عبور میکند.

وقتی که فشار به جک اعمال میشود یک فک میل جک را میگیرد و فک دیگر به سمت بالا حرکت میکند و با خود مجموعه قالب لغزان را بالا میبرد وقتی فشار به طور موقتی حذف می شود، جک به طور اتوماتیک برای مرحله بعدی بالا رفتن آماده میشود. چون تمام جکها به

یک پمپ مرکزی متصل میباشند فشار روغن در تمام آنها برابر است که در نتیجه حرکت یکنواخت مجموعه به سمت بالا تضمین میشود با این وجود هر یک از

۱ – میل جکجکها میتواند به تنهایی عمل کند

۲ – پیستون یا جدا از مجموعه حرکت کند

۳ – واشر

۴ – فنر سیلندر

۵ – سیلندر

۶ – واشر پیستون

۷ – رینگ ترمز

۸ – محفظه گیره قابل جابجایی

۹ – گیره

۱۰ – فنر گیره

۱۱ – پین گیره

۱۲ – واشر فنر

۱۳ – فنر نگهبان (بزرگ

۱۴ – فنر برگشت

۱۵ – محفظه جک

۱۶ – فنر نگهداری

۱۷ – محفظه گیره ثابت شده

۱۸ – مهره رینگ

 

5/5 - (5 امتیاز)